Actueel

Mous Waterbeheer deelt regelmatig nieuws over projecten, servicecontracten, klantendagen en actualiteit uit de watersector. Deze nieuwsberichten en updates vindt u op deze pagina. Naast berichten op onze website delen we nieuws, uitnodigingen en updates via de nieuwsbrieven, LinkedIn Company Page en blogs.

Kwaliteit is rode draad bij Mous Waterbeheer

BALK - Professionaliteit, betrouwbaarheid en kwaliteit. Het zijn kernwoorden die regelmatig terugkeren in het verhaal dat directeur/eigenaar Hidde Kriele vertelt over Mous Waterbeheer uit Balk. Het bedrijf wil geen prijsvechter zijn, maar wél het onderscheid maken voor zijn cliënten in de rioleringstechniek. Datzelfde geldt voor het personeel; wie bij Mous komt werken, kan meteen een vast contract tegemoet zien.

 

Mous Waterbeheer begon in 1977 als Mous Pompenbouw. Toenmalig eigenaar Mous legde zich uitsluitend toe op pompenbouw. Met de komst van Kriele in 2008 werd een nieuwe koers ingezet. Het aanbod van diensten werd aanzienlijk breder, waardoor de naam van het bedrijf de lading niet meer dekte en veranderde in Mous Waterbeheer. De onderneming legt zich tegenwoordig toe op het realiseren van projecten, het bieden van service en onderhoud en telemetrie. Bij dit laatste gaat het om het op afstand besturen van gemalen en pompen; de cliënt logt in en kan zo alle actuele informatie over zijn gemalen. Mous Waterbeheer is hierin marktleider in Noord-Nederland.

 

Kriele stond nog maar net aan het roer toen de crisis toesloeg in de bouwwereld. “We waren gewend dat zo’n 80 % van de projecten rechtstreeks ging. Je had een goede relatie met je cliënt en werd daarom benaderd voor een klus. Maar tijdens die crisisjaren veranderde dat, en kozen cliënten bijna uitsluitend voor de laagste prijs.” Het was een pittige tijd voor het bedrijf. Mede hierom koos Mous Waterbeheer voor verbreding. “Inmiddels zijn het gelukkig weer betere tijden. Twee jaar geleden hebben we daarom gezegd: we gaan ons concentreren op waar wij het beste in zijn, en dat is het onderscheid maken voor de cliënt.”

 

Kriele doelt hierbij op de kernwaarden van zijn bedrijf: kwaliteit, professionaliteit en betrouwbaarheid. “Wij willen geen ‘jobbers’ zijn. We doen veel projecten, maar hoppen niet van de ene klus naar de andere. De best mogelijke ondersteuning en het bieden van iets extra’s is voor ons essentieel.” De cliënt voert daarbij de regie, maar de inhoudelijke kennis en ondersteuning komt van Mous.

 

In de huidige tijd van klimaatverandering wordt het vak steeds complexer, vertelt hij. “Voor de stortbuien van tegenwoordig is geen infrastructuur te bouwen, maar je kunt wel effectiever en slimmer omgaan met de afvoer van regenwater. Wij hebben daarvoor gedegen kennis in huis, van zowel software, elektrotechniek als hydraulische systemen.”

 

Mous Waterbeheer wil graag samen met de cliënt, veelal een gemeente, waterschap of grotere aannemer, naar de beste oplossing voor een probleem zoeken. Daartoe wordt vaak een bouwteam opgezet. “Werken binnen de kaders van een budget is uiteraard heel belangrijk. Een opdrachtgever kan geen gemeenschapsgeld over de balk gooien. Maar wij haken bewust af als alleen op budget wordt aanbesteed. Wij kiezen voor de toegevoegde waarde. Ramsjwerk zit niet in ons dna.”

 

Die toegevoegde waarde, daar heeft Kriele dan ook een duidelijk verhaal over. Sterk in de breedte, is het motto. “Wij weten hoe we moeten ontwerpen, bouwen, onderhouden, besturen en monitoren én voorzien onze cliënten van alle data. Daarbij kijken we naar de lange termijn. Neem bijvoorbeeld service en onderhoud. Dat is een belangrijke tak van sport voor ons, maar onze focus ligt daarbij op langdurige contracten en het leveren van een bijdrage aan een onderhoudsplan, een visie en toekomstplannen.”

 

Ook als het aankomt op personeelsbeleid is Mous Waterbeheer toekomstgericht. Het personeelsbestand van 48 vaste werknemers kan wel uitbreiding gebruiken, onder meer van programmeurs, tekenaars, monteurs en engineers. “Wij willen graag investeren in onze mensen. Je kunt bij ons veel leren en hebt goede kansen om door te groeien. We zien graag jonge mensen komen, of ze nou mbo-er of hbo-er zijn of een leer-werktraject zoeken.” Bijzonder daarbij is dat het bedrijf niet aan tijdelijke contracten doet. “Ik ben wat dat betreft nog van de oude stempel,” zegt Kriele lachend. “Ik ben principieel tegen jaarcontracten. Na een proeftijd van twee maanden weet je echt wel wat je aan elkaar hebt.”

 

Kijk voor actuele vacatures op www.mouswaterbeheer.nl